Asst. Professor
DR. ARVIND KUMAR MOURYA
Shared publicly - Dec 10 2020 6:34AM
Sem-2 ,End sem,संस्कृत शिक्षण , आदर्श प्रश्न पत्र
Post a Comment
Comments (0)
Please Enter your comment
Comment as:
Please Enter your Registration Number
Post Comment
Important Links
Seem-1 Paper 5, Educational Philosophy Of Tagore(English)
Sem -1 Part -4 Types of Reading ( English)
Sem1, Paper 5 Educational Philosophy Of Vivekananda (In Hindi)
Session -2020-2022 Civics Padagogy b,Sem- 3 , Mid sem Assignment
Sem-3 , Padagogy B- Civics, principles of Selection and Organisation of Subject Matter
sem -1 Paper-4 Language Across The Curriculam Unit ii (c Reading ) In Hindi
Session 2021-2023 sem -1st Paper -5, Understanding Disciplines and Subjects,Evoluation Of Educational Philosophy of Vivekanand (In Hindi)
Session 2021-2023 sem -1st Paper -5, Understanding Discipline and Subjects,Educational Philosophy of Vivekanand(In Hindi)
Session 2021-2023 sem -1st Paper -5, Understanding Discipline and Subjects,Educational Philosophy of Vivekanand( in English)
Bed Sem-4, End Sem, Paper 8b (Knowledge And Curriculum) Model Questions, Session 2019-2021
B.E.D Examination End Sem-3 ,Paper-7 (b) Civics Pedagogy (Model Questions)
Sem-3 Paper-7 (b) Civics Pedagogy,Unit -6 ,Teaching Aids in Civics (English)
Sem-3 Paper-7 (b) Civics Pedagogy,Unit -6 ,Teaching Aids in Civics (Hindi)
Sem-3 Paper-7 (b) Civics Pedagogy,Unit -8 Civics Textbook (Hindi)
Sem-3 Paper-7 (b) Civics Pedagogy,Civics Textbook (English)
Sem-3 Paper-7 (b) Civics -Source Method
Sem-3 Paper-7 (b) Civics -स्रोत विधि
Sem- 3 Paper-7(b) Civics, discussion method( English)
Paper -7 (b )Civics Basic principles of curriculum construction
Paper-7( b )Pedagogy -Civics- -पाठ्यक्रम निर्माण के मूल सिद्धांत
Sem -1 paper-5 Education Philosophy of Tagore
SEM-1 Paper -4 Language across the curriculum unit -iii (b) Song/Action
SEM-1 Paper -4 Language across the curriculum unit -ii Teaching of spellings in hindi
SEM-1 Paper -4 Language across the curriculum unit -ii (d) Writting
SEM-1 Paper -4 Language across the curriculum unit -iii Simulation
SEM-1 Paper -4 Language across the curriculum unit -iii Dramatization
Sem -1 Paper -4 Language across the curriculum (b) Story telling method
Sem -3 Paper 7b Pedagogy Civics ,Aims and Objectives of Civics Teaching
Sem -3 Pedagogy (Civics) Unit -i Meaning and scope of civics /Political Science
विवेकानंद द्वारा प्रतिपादित मानव निर्माण की शिक्षा। (Paper 8 b sem -4).
विवेकानंद के शिक्षा दर्शन का सारांश ( sem -4, Paper - 8b).
विवेकानंद के शिक्षा दर्शन की व्याख्या । (Sem-4,B.Ed. ,Paper-8 b-Knowledge and Curriculum).
Sem 3 civics pedagogy नागरिक शास्त्र में पाठ्यवस्तु के चयन का सिद्धांत
SEM - 3नागरिकशास्त्र शिक्षण मे प्रभावी शिक्षक के गुण
वाद विवाद विधि sem 3 pedagogy civics
Sem 3 pedagogy civics नागरिकशास्त्र में पाठ्य पुस्तक का महत्व
Sem 3 pedagogy civics नागरिक शास्त्र शिक्षण में सहायक सामग्री का महत्व
Sem -3 pedagogy civics नागरिकशास्त्र का इतिहास के साथ संबंध
SEM - 4 PAPER 8b श्री अरविंद का शिक्षा दर्शन एवं मूल्यांकन
Educational philosophy of Sri Aurobindo.
Sem -1 session -20-22 Paper EPC -1 Reading And Reflecting on Text, Narrative Text
SEM-1 Paper -4 Language across the curriculum unit-ii (c)reading
Session 2020-2022 Sem- 1, Paper-5, Understanding Disciplines And Subject , Education Philosophy Of Vivekananda
Session 2020-2022 Sem- 1 Paper-4, Language across the Curriculum
Sem -1 paper-5, Understanding Disciplines And Subjects
Sem -1 Paper 4 Language across the Curriculum unit-iii( b )story telling method
Sem -1 paper-5, Understanding Disciplines And Subjects, Educational Philosophy of Rabindranath Tagore (In English)
Sem -1 paper-5, Understanding Disciplines And Subjects, Educational Philosophy of Swami Vivekananda (In English)
Sem-1 paper-5, Understanding Disciplines And Subjects, Rabindranath Tagore
Sem -1 paper-5, Understanding Disciplines And Subjects, Educational Philosophy of Swami Vivekananda
SEM-1 Paper -4 Language across the curriculum unit -ii methods of teaching reading
SEM-1 Paper -4 Language across the curriculum unit -ii c-reading
SEM-1 Paper -4 Language across the curriculum unit -iii A Questioning
SEM-1 Paper -4 Language across the curriculum unit -iii TECHNIQUES-Discussion
SEM-1 Paper -4 Language across the curriculum unit -ii-c Reading
SEM-1 Paper -4 Language across the curriculum unit -ii
गांधी जी का शिक्षा दर्शन sem 4 paper 8b;KNOWLEDGE AND Curriculum
बेसिक शिक्षा की विशेषताएं ,Sem 4 paper 8
Sem-2 ,End sem,संस्कृत शिक्षण , आदर्श प्रश्न पत्र
Sem- 2 pedagogy,civics Model questions
Sem- 2 sanskrit pedagogy,भारतीय संस्कृति के आलोक में संस्कृत भाषा का महत्व
Sem -2 Sanskrit pedagogy,भारतीय संस्कृति के आलोक में संस्कृत भाषा का महत्व
Sem-2 संस्कृत पेडागॉगी,संस्कृत शिक्षण में खेल विधि
Sem-2 संस्कृत शिक्षण में,एक आदर्श संस्कृत शिक्षक के गुण
Sem 2 pedagogy civics नागरिकशास्त्र का इतिहास के साथ संबंध
Sem 2 pedagogy civics नागरिक शास्त्र शिक्षण में सहायक सामग्री का महत्व
Sem 2 pedagogy civics नागरिकशास्त्र में पाठ्य पुस्तक का महत्व
वाद विवाद विधि sem 2 pedagogy civics
Sem 2 sanskrit pedagogy संस्कृत शिक्षण के उद्देश्य( प्राथमिक एवं माध्यमिक)
नागरिकशास्त्र शिक्षण के प्रभावी शिक्षक के गुण
Sem 2 civics pedagogy नागरिक शास्त्र में पाठ्यवस्तु के चयन का सिद्धांत
Sem -2 civics pedagogy लोकतंत्रीय भारत में नागरिकता शिक्षण के लक्ष्य
Sem - 2, end sem , sanskrit pedagogy, paper 7A Saswar vachan
Bed sem 2 Pedagogy-sanskrit ,lesson Plan ( kavya/ padya)
B. Ed. Sem 2 Pedagogy- civics Lesson Plan
B. Ed. Sem 2 Pedagogy- Sanskrit Lesson Plan ( Katha - Gadya)
बेसिक शिक्षा की विशेषताएं ,Sem 4 paper 8 b
गांधी जी का शिक्षा दर्शन sem 4 paper 8b
Philosophical and educational thought of John Dewey sem 4 paper 8b
Philosophical and educational thought of Rousseau sem 4 paper 8b
Philosophical and Educational thought of Mahatma Gandhi sem 4 paper 8b
नागरिक शास्त्र शिक्षण की परिभाषा एवं विभिन्न विधियां
गांधीजी की बेसिक शिक्षा की विशेषताएं (sem 4 paper 8b)
Educational philosophy of Sri Aurobindo
श्री अरविंद का शिक्षा दर्शन एवं मूल्यांकन
डीवी के शिक्षा दर्शन का मूल्यांकन sem 4 paper 8b
डीवी का शिक्षा दर्शन sem 4 paper 8b
रूसो के शिक्षा दर्शन का मूल्यांकन sem 4 paper 8b
रूसो का शिक्षा दर्शन sem 4 paper 8b
गांधीजी की बेसिक शिक्षा की विशेषताएं sem 4 paper 8b
गांधीजी की बेसिक शिक्षा की पृष्ठभूमि sem 4 paper 8b
Audio visual aids in civics teaching sem -2 paper -7a Pedagogy civics
Selection and Organisation of Subject Matter
Amis and Objectives of Teaching Civics sem-2 paper -7a Pedagogy civics
Nature of Civics
Meaning, definition and scop of civics , sem-2 ,paper 7a pedagogy - civics
Old Questions papers sem - 2 , Pedagogy civics
Guess Question paper , Sem-2,End sem Exam -2020 paper -7a Pedagogy - civics
Sem -2 paper 7a, Pedagogy civics, Guess paper
B.S. Bloom's Taxonomy of Educational Objectives - Psychomotor domain sem -2 paper -9
B.S. Bloom's Taxonomy of Educational Objectives - Affective domain sem -2 paper -9
B.S. Bloom's Taxonomy of Educational Objectives - cognitive sem -2 paper -9
Sample Questions sem -2 paper 7a Pedagogy Civics
Sample Questions, sem -2, pedagogy-sanskrit ,paper -7a
Philosophical and educational thought of Froebel (sem-4 paper 8b)
फ्रोबेल के शिक्षा दर्शन का मूल्यांकन। (Sem-4 paper 8b)
फ्रोबेल का जीवन परिचय, दर्शन एवं शिक्षा दर्शन। (Sem-4 paper 8b)
फ्रोबेल का शिक्षा दर्शन ( sem -4 paper 8b)
Educational Philosophy of Pestalozzi ,sem -4, paper 8b
पेस्टालॉजी का शिक्षा दर्शन।sem - 4 paper, 8b
Sample Questions, sem -4,paper 8b, unit -2nd
Summary of Educational philosophyof Pestalozzi
Assignment Question sem -2, Mid - sem, Paper 7 a Pedagogy - Civics
Assignment questions Sem-2, Mid -sem,Paper 7 a -Pedagogy- Civics
Assignment questions Sem-2, Mid -sem,Paper 7 a -Pedagogy-Civics
Assignment questions Sem-2, Mid -sem,Paper 7 a -Pedagogy- Civics
Assignment questions Sem-2, Mid -sem,Paper 7 a -Pedagogy-Sanskrit
रवीन्द्रनाथ टैगोर का शिक्षा दर्शन। sem 4, paper 8b
विवेकानंद के शिक्षा दर्शन का मूल्यांकन एवं प्रभाव। (Sem-4,B.Ed. ,Paper-8 b-Knowledge and Curriculum)
Educational philosophy of Vivekanand (sem-4,paper 8b)
Guess paper
विवेकानंद द्वारा प्रतिपादित मानव निर्माण की शिक्षा। (Paper 8 b sem -4)
विवेकानंद के शिक्षा दर्शन का सारांश ( sem -4, Paper - 8b)
विवेकानंद के शिक्षा दर्शन की व्याख्या । (Sem-4,B.Ed. ,Paper-8 b-Knowledge and Curriculum)
Keep in touch with :